Voz Subotica–Segedin polazi 23. oktobra

Pasoška kontrola u železničkoj kompoziciji
0
9144

Nova linija trebalo bi da omogući putnicima da pređu granicu bez višesatnog čekanja u kolini vozila. – Pasoška kontrola u železničkoj kompoziciji

Polazak na koji se dugo čekalo, sada je već sasvim izvestan: 23. oktobra kreće prvi putnički voz između Subotice i Segedina. Potvrda je stigla sa najvišeg mesta, Peter Sijarto, mađarski ministar spoljne trgovine i spoljne politike na svom fejsbuk nalogu je nakon sastanka sa predstavnicima Vlade Srbije napisao da Mađarsku i Srbiju i u doslovnom i u prenosnom smislu vezuje hiljadu niti, a da je jedna od njih i putnički saobraćaj na relaciji Subotica–Segedin koji će krenuti 23. oktobra. Kako je naveo, cilj je da se ovim rastereti granični prelaz Horgoš–Reske kao jedan od najopterećenijih u Evropi.

Železnički saobraćaj između dva pogranična grada obustavljen je 2015. godine kada je Mađarska zatvorila granice, zbog velikog talasa migranata. Ali i do tada su samo malobrojni putnici koristili železnički prevoz, koji je podrazumevao i presedanje, jer naši vozovi nisu ispunjavali EU standarde.

Obnova pruge započela je oktobra 2021. godine, a pre toga potpuno su uklonjene šine postavljene još 1869. godine, kada je prvi voz stigao u Suboticu upravo iz pravca Segedina.

Sada je izgrađena nova pruga za projektovane brzine od 120 kilometara na čas za putnički i 80 kilometara na čas za teretni saobraćaj. Rekonstrukcija same pruge završena je pre roka, pa je već avgusta 2022. godine krenuo teretni saobraćaj ovom trasom, koja je istovremeno i obilaznica za prevoz robe dok se ne izgradi brza pruga Beograd–Budimpešta. Tada je najavljeno da će putnički saobraćaj krenuti godinu dana kasnije, a upravo to je ono što je i najviše doticalo ovdašnje stanovništvo, a zanimanje za ovu temu raslo je srazmerno sa dužinom kolone vozila koja čekaju na prelazima u Mađarsku, na gotovo svim graničnim rampama.

Otuda je pitanje granične kontrole u međudržavnom saobraćaju u vozu Subotica – Segedin postalo i ključno pitanje njegove efikasnosti i isplativosti. Jer da voz prevali 46 kilometara između dva grada elektrifikovanom prugom nije potrebno više od 40 minuta, ali ukoliko se na graničnu kontrolu bude čekalo nekoliko desetina minuta, tada nestaju sve prednosti brzog šinskog prevoza. Pitanje granične kontrole dugo se rešavalo, čak je Ištvan Pastor, predsednik SVM-a, sugerisao našoj vladi da odbaci prvobitni predlog koji je stigao iz Mađarske, a podrazumevao je kontrolu i sa naše i sa mađarske strane, s tim da bi meštani iz pograničnih naselja, recimo Horgoša, morali prvo da doputuju do Subotice da bi prošli carinski i pasoški pregled, i onda ponovo seli na voz, prošli kroz Horgoš da bi stigli do Mađarske. Mada još nisu poznati svi detalji, na kraju je dogovoreno da će se jedinstvena kontrola putnika obavljati u samom vozu.

Takođe, još nisu poznati detalji reda vožnje, ali koliko se za sada zna prvi voz će krenuti iz Segedina. Saobraćaće po jedan voz iz Srbije i jedan iz Mađarske, a nastaviće i da saobraća šest teretnih međunarodnih vozova.

Po svemu sudeći, u prvi mah neće se iskazati sve tehničke mogućnosti nove železničke veze. Prema pisanju mađarske štampe, krajem juna izvođač radova je prekinuo sve poslove i napustio gradilište, da bi radovi bili nastavljeni u avgustu, a izvođač ima zadatak da pripremi stanice za prijem putnika. Mađarski mediji takođe izveštavaju da, prema sadašnjim podacima, još nisu završeni svi tehnički preduslovi na gornjem postroju, nije ugrađena zaštita od buke, te će za sada umesto električnog voza saobraćati dizelke.

Inače, oni koji prvog dana novom železničkom linijom krenu ka Segedinu, neka se ne nadaju kupovini po tržnim centrima.

Polazak voza između Subotice i Segedina upriličen je na mađarski nacionalni praznik, u znak sećanja na taj 23. oktobar 1956. godine, kada su budimpeštanski učenici i studenti izašli na ulice i pokrenuli revoluciju koja je ugušena dve sedmice kasnije. Sa subotičke strane će takođe izostati praznični osećaj, a dok se u sklopu izgradnje brze pruge Beograd–Budimpešta renovira i glavna železnička stanica, uređen je mali plato na teretnoj stanici kako bi putnici ipak negde mogli da se popnu i siđu sa voza.

 

Izvor: Politika.rs / Aleksandra Isakov