Poslednja deonica obilaznice oko Beograda, od Straževice do Bubanj Potoka, u dužini od 9,74 kilometara, puštena je danas u saobraćaj. Posle više od 30 godina gradnje, od Batajnice do niškog auto-puta kod Bubanj Potoka, moći će da se stigne auto-putem u punom profilu, to jest sa ukupno šest saobraćajnih traka, u dužini od 47 kilometara.
Završetkom obilaznice oko Beograda preusmerava se saobraćaj sa preopterećene osnovne mreže gradskih saobraćajnica, što doprinosi skraćenju vremena putovanja za tranzitne tokove, smanjenju broja saobraćajnih nezgoda, troškova eksploatacije vozila, štetnih gasova i buke od vozila na užem gradskom području, kažu u Putevima Srbije.
Obilaznica će smanjiti broj vozila na mostu Gazela, koji je jedan od naših najopterećinih saobraćajnica, preko kojeg dnevno pređe između 200.000 i 250.000 ljudi, skoro 130.000 vozila, više od 7.000 lakih kamiona i više od 3.000 vozila javnog prevoza.
Obilaznica oko Beograda povezuje krak Koridora 10b, E-75 (granica sa Mađarskom, Horgoš – Novi Sad – Beograd) sa Koridorom 10, E-70 (granica sa Hrvatskom, Batrovci – Beograd), državni put IB reda broj 26 i Rutom 4, E-763 „Milošem Velikim“ (Beograd – Požega – granica sa Crnom Gorom Boljare) i ponovo delom Koridora 10, E-75 (Beograd – Niš – Preševo – granica sa Makedonijom).
Najavljeno je da će se uskoro graditi i nastavak, tzv. sektor C od Bubanj Potoka i Vinče, preko Dunava, do Pančeva, u dužini od 31 kilometar, kako bi se nastavio saobraćajni prsten. Predviđena je gradnja kombinovanog drumsko-železničkog mosta preko Dunava, između desne obale naselja Vinča i leve obale naselja Starčevo, i nastavak železničke pruge Beli Potok-Pančevo u dužini od 29 kilometara.
Sektor 6 beogradske obilaznice sastoji se od dve trake (pun profil) autoputa od tunela Straževica do petlje Bubanj Potok (uključujući i petlju), u dužini od 9,74 km.
U okviru sektora 6 kompletno je izvedena i desna i leva traka auto-puta, koja uključuje otvorenu deonicu trase, tunel Beli Potok, petlje Avala i Bubanj Potok, dva mosta u trupu autoputa: most br. 16 i most br. 17, dva nadvožnjaka u petlji Avala, osam mostova u petlji Bubanj Potok, kao i četiri nadvožnjaka duž sektora 6.
Kada je reč o tunelu Beli Potok, leva cev i desna cev duge su po 360 metara.
Radove su izvodili kineska komapnija Power China, azerbejdžanski Azvirt i domaći podizvođači.
Izvođač radova je Power Construction Corporation of China Ltd, podizvođač Azvirt ogranak Beograd, a stručni nadzor su obavljali Građevinski Institut Centralna Putna Laboratorija d.o.o. i Makspro d.o.o, Adomne d.o.o. i Aba-geodetska kuća d.o.o .
Oni su gradili drugu traku obilaznice oko Beograda, od novog mosta na Savi kod Ostružnice do Straževice zajedno sa novim tunelom, i obe trake do Bubnj Potoka – (sektore 4,5 i 6 u dužini od 20,4 km), a ugovorena vrednost radova zajedno sa aneksima iznosi 325,1 milion evra.
Projekat je finansiran 15 procenata iz budžeta Srbije, a preostalih 85 procenata od kredita kineske Eksim banke.
Obilaznica će smanjiti broj vozila na mostu Gazela, koji je jedan od naših najopterećenijih saobraćajnica, preko kojeg dnevno pređe između 200.000 i 250.000 ljudi, skoro 130.000 vozila, više od 7.000 lakih kamiona i više od 3.000 vozila javnog prevoza.
Sedamdesetih godina prošlog veka započelo se sa planovima oko izgradnje saobraćajnog prstena oko Beograda kojim bi se teški teretni saobraćaj izmestio iz glavnog grada. Planovi o izgradnji obilaznice pravljeni su u vreme izgradnje nekadašnjeg auto-puta Bratstvo i jedinstvo, koji je zamišljen kao glavna putna saobraćajnica tadašnje SFRJ.
Radovi su zbog raspada savezne države, rata i sankcija kasnije bili obustavljani, pa ponovo nastavljani.
Krajem aprila 1999. godine završeni su radovi na deonici od Dobanovaca do Ostružnice, ali neposredno pred otvarenje, 29. aprila 1999. godine bombardovan je najveći objekat na trasi – most preko reke Save kod Ostružnice. Obnova mosta trajala je od 29. jula 2002. do 23. decembra 2004. godine.
Krajem 2008. godine otvorena je deonica od Ostružnice do Orlovače, a u maju 2012. godine pušten je u saobraćaj deo obilaznice od Batajnice do Dobanovaca i od Orlovače do novog tunela Straževica, u ukupnoj dužnini od 16 kilometara.
Poledica: Obilaznicom oko Beograda ubrzava se saobraćaj i smanjuju nesreće
Otvaranjem obilaznice oko Beograda, Srbija i njen glavni grad dobili su mnogo, jer se završetkom tog putnog pravca u dužini od 47 kilometara, dvostruko ubrzava saobraćaj, koji sada ide preko Gazele, udobnije će se putovati, a smanjiće se i broj saobraćajnih nezgoda, izjavio je danas pomoćnik direktora preduzeća „Putevi Srbije“ Miodrag Poledica.
„Preko Gazele mi imamo dnevno 150.000 do 160.000 vozila, ovom izgrađenom obilaznicom imaćemo najmanje 30.000 vozila svakog dana. Dakle rasterećuje se grad Beograd. Mi smo kroz grad Beograd imali u potezu od petlje Dobanovci do petlje Bubanj potok najmanje 18 većih priključenja na auto-put, što je dodatno usporavalo saobraćaj, a ovde ćemo imati svega sedam petlji, od petlje Batajnica do petlje Bubanj potok, sva ukrštanja biće nivelisana, dakle nema usporavanja saobraćaja“, rekao je on.
Dnevno je izgrađenim i neizgrađenim delovima obilaznice oko Beograda prolazilo bilo više od 4.500 kamiona, dodao je on i naglasio da se sav taj saobraćaj sada izmešta na obilaznicu oko Beograda, što je dobro za privredu Srbije i zemalja regiona.
Obilaznica povezuje četiri auto- puta istakao je Poledica. To su auto-put kojim se povezujemo sa Mađarskom, dakle Beograd-Horgoš, sa Hrvatskom, Beograd-Batrovci, onda treći auto-put koji ide od Surčina ka crnogorskoj granici prema „MIlošu Velikom“ i na kraju ovde kod petlje Bubanj potok, auto-put Beograd-Niš koji se dalje račva ka makedonskoj i bugarskoj granici.
Kako je istakao, ta četiri putna pravca se ulivaju na obilaznicu oko Beograda i dalje idu prema gradovima Srbije i zemalja u okruženju.
Poledica je istakao da će se otvaranjem obilaznice oko Beograda uticati na smanjenje broja saobraćajnih nezgoda.
„Veliki broj saobraćajnih nezgoda karakteriše auto-put koji je išao kroz Beograd, negde oko 553 saobraćajnih nezgoda smo imali 2022, a na obilaznici smo imali (na izgrađenim i neizgrađenim delovima) negde oko 60 nezgoda. Sada sa završetkom ove obilaznice i puštanjem u saobraćaj mi ćemo rasteretiti grad i imati manji broj saobraćajnih nezgoda“, objašnjava on.
Obilaznica oko Beograda za vozače kamiona od velikog značaja
Srbija i njen glavni grad su otvaranjem obilaznice oko Beograda, prema rečima vozača kamiona koji od jutros tuda prolaze, dobili mnogo, a za njih je ovaj putni pravac od ogromnog značaja budući da će se smanjiti saobraćajna gužva.
Jedan od vozača kamiona istakao je da će rado koristiti novu obilaznicu, koja će mu, kako kaže, mnogo olakšati i ubrzati posao. Prema rečima ostalih vozača, obilaznica oko Beograda znači manje vožnje, brži prolazak oko Beograda i, kako dodaju, predstavlja „pravu stvar“.
Na obilaznici oko Beograda nalaze se i brojna vozila sa stranim registarskim oznakama, a vozač iz Hrvatske kaže da zahvaljujući ovom putnom pravcu nema više toliko gužve na putu.
Pomoćnik direktora preduzeća „Putevi Srbije“ Miodrag Poledica izjavio je ranije da se sa završetkom ovog putnog pravca u dužini od 47 kilometara, dvostruko ubrzava saobraćaj koji sada ide preko Gazele, da će se udobnije putovati, kao i da će se smanjiti i broj saobraćajnih nezgoda.
Poslednja deonica obilaznice oko Beograda, od Straževice do Bubanj Potoka, u dužini od 9,74 kilometara, puštena je jutros u saobraćaj. Posle više od 30 godina gradnje, od Batajnice do niškog auto-puta kod Bubanj Potoka, moći će da se stigne auto-putem u punom profilu, to jest sa ukupno šest saobraćajnih traka, u dužini od 47 kilometara.
Završetkom obilaznice oko Beograda preusmerava se saobraćaj sa preopterećene osnovne mreže gradskih saobraćajnica na obilaznicu, što doprinosi skraćenju vremena putovanja za tranzitne tokove, smanjenju broja saobraćajnih nezgoda, troškova eksploatacije vozila, štetnih gasova i buke od vozila na užem gradskom području, rekli su u Putevima Srbije.
Vesić: Od Batajnice do Bubanj Potoka za 23 minuta
Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić izjavio je danas da je otvaranje obilaznice oko Beograda, koja je planirana pre pola veka, a počela da se gradi pre 30 godina, velika pobeda Srbije i istakao da će sada biti potrebno 23 minuta da se stigne od Batajnice do Bubanj Potoka.
Vesić je ukazao da je auto-put kroz centar Beograda decenijama preopterećen s obzirom na gužve, kolone u „špicu“ i veliki broj automobila i istakao da za oko mesec dana očekuje rasterećenje i manje saobraćaja preko „Gazele“.
„Sada će biti potrebno 23 minuta obilaznicom od Batajnice do Bubanj Potoka“, rekao je Vesić za TV Pink i dodao da će biti potrebno vreme da se ljudi naviknu na novu saobraćajnicu.
On je naglasio da je u izgradnji obilaznice najviše urađeno tokom vlasti predsednika Aleksandra Vučića i SNS, pošto vode politiku saobraćajnog povezivanja zemlje i izgradnje infrastrukture.
„Završena je obilaznica oko Beograda, posle 30 godina jer je 1991. godine počela da se gradi i tadašnja Savezna vlada najavljivala je završetak za nekoliko godina. Obilaznica je, međutim, planirana još početkom 70-ih, tako da je do juče prošlo – pola veka“, rekao je Vesić.
Predsednik Vučić je predložio da obilaznica ponese ime Milutina Mrkonjića, a Vesić je rekao da će Ministarstvo i JP „Putevi Srbije, kroz svoje procedure doneti odluku o tome.
Vesić je naveo da taj predlog govori koliko predsednik Vučić ceni ljude koji rade, a Mrkonjić je, podseća Vesić, bio čovek koji je proveo život gradeći infrastrukturu.
„On je postao sinonim za izgradnju infrastrukture, bio je na terenu, a ne u kancelariji i imao veliku želju da se grade putevi, mostovi. To je gest kojim kažemo hvala, ljudima koji su nešto učinili za zemlju, Vučić je pokazao da ume da se oduži ljudima koji su uradili nešto dobro za Srbiju, čak i ako nisu njegovi politički istomišljenici kao Zoran Đinđić kome je predložio da se podigne spomenik. To je predlog koji pokazuje da Vučić vodi računa da Srbija bude ujedinjenja i šalje poruku svima da treba da težimo tome da radimo dobre stvari za Srbiju bez obzira na političke razlike, rekao je ministar.
Uz juče otvorenih 9,6 kilometara obilaznice, od 2012. godine ukupno je izgrađeno 415 kilometara autoputeva u Srbiji, a trenutno se gradi oko 485 kilometara, rekao je Vesić.
„Danas će Vlada usvojiti odluku o izgradnji obilaznice oko Kragujevca, što će doprineti razvoju industrijske zone u tom gradu. Sa time ćemo preći 500 kilometara auto-puteva i brzih saobraćajnica koje gradimo, a to je velika velika pobeda za Srbiju, istakao je on.
Podsetio je da predstoji izgradnja nastavka obilaznice do Pančeva, koja će biti i drumska i železnička, sa mostom preko Dunava.
„To će biti 31 kilometar duga drumska obilaznica i 28,8 kilometara duga železnička obilaznica, pa će i sav železnički teretni saobraćaj iz pravac Rumunije, Banata, bizi izmešten iz Beograda, rekao je Vesić.
Vesić je rekao da će se graditi obilaznice oko Kragujevca i Užica, do kraja oktobra biće otvorena još jedna deonica Moravskog koridora i završen brzi put Ruma Šabac, u julu i 5,5 kilometara puta Niš Merdare, do kraja godine i deonice Pakovraća Požega i Kuzmin Sremska Rača.
Na pitanje u vezi sa najavom opozicije o blokadi obilaznice već u petak ili subotu, Vesić, koji je i član Predsedništva SNS, rekao je da to pokazuje jasnu razliku između politike predsednika i Vlade Srbije i politike koju zastupa deo opozicije koji predvode Aleksandar Jovanović Ćuta, Srđan Milivojević i drugi.
„Mi gradimo, oni ruše. Mi povezujemo, oni razdvajaju. Jasna je razlika između dve politike“, rekao je Vesić.
On je dodao da je dnevni prihod na naplatnim rampama tokom leta joko 100 miliona dinara dnevno u proseku.
„Kada se najave blokade auto-puteva naplata je tog dana manja za oko 50 odsto jer ljudi izbegavaju da koriste ove saobraćajnice jer znaju da će čekati u kolonama. To znači da procenjujemo da će direktna šteta za budžet zbog najavljene blokade sutra biti oko 50 miliona dinara ili više od 4 miliona evra. Tome treba dodati štetu koju imaju auto-prevoznici čiji kamioni će potrošiti više goriva, građani koji neće moći da krenu na odmor“, rekao je Vesić i konstatovao da je „neverovatno da imamo organizatore koji se raduju da Srbija izgubi novac“.
Istakao je da je pokušaj blokade auto-puta pokušaj ne samo da se zasutavi život u Srbiji, nego da se stranci odviknu od prolaska kroz Srbiju, „za šta bijemo tešku bitku sa Bugarskom i Rumunijom“.
„Neko želi da zarad svoje političke ambicije smanji prihod Srbije, da maltretira druge ljude i to je neverovatno. Sutra je poslednji dan juna, mnogo njih napušta grad, a neko hoće da ih maltretira. To nije politika, nego bezumlje i ja ponovo apelujem da se ne blokiraju saobraćajnice, pa čak ni ‘putić’ ili ‘sokak’ kroz Beograd, kako su nazvali auto-put u nekim tajkunskim medijima, rekao je Vesić.
Upitan za najavljeni protest ispred zgrade Pinka, on je odgovorio da to pokazuje da organizatori okupljanja ne razumeju slobodu informisanja i to da privatni mediji imaju pravo na svoj politički stav, te da niko nema pravo da ugrožava rad nijednog medija bez obzira da li podržavaju vlast ili opoziciju.