Oživljavanje srpskih železnica jedan je od državnih prioriteta. Na srpskim prugama u prethodnih nekoliko godina urađeno je više nego u proteklih 50 godina. Pored stanice Prokop. jedan od značajnih projekata je i izgradnja brze pruge Novi Sad – Subotica.
Kada bude završena, iz Beograda do Subotice će se stizati za sat vremena i deset minuta! Modernizacijom infrastrukture Srbija je dobila pruge za brzinu od 200 km/h. Na trasi od Novog Sada, preko Subotice, do državne granice s Mađarskom i prelaza Kelebija radovi su u punom jeku, a cilj je da bude završena do kraja 2024. godine, čak šest meseci pre roka.
Radovi se na nekim lokacijama izvode i tokom noći, kako bi plan bio realizovan. Pruga Novi Sad – Subotica duga je 108 kilometara i to je treća deonica pruge za velike brzine od 200 km/h kroz Srbiju, od Beograda do državne granice s Mađarskom.
Projekat modernizacije pruge Beograd-Subotica podrazumeva primenu evropskih standarda interoperabilnosti, pruga će biti elektrificirana i opremljena savremenim signalno-sigurnosnim i telekomunikacionim uređajima. Sva ukrštanja pruge sa drumskim saobraćajnicama biće denivelisana, to znači da na čitavoj brzoj pruzi Beograd – Novi Sad – Subotica – Kelebija državna granica s Mađarskom neće postojati putni prelazi.
TABELA – kraće vreme putovanja
Novi Sad – ostali gradovi dosadašnje vreme novo vreme
Novi Sad – Beograd 75 minuta 33 minuta
Novi Sad – Šid 80 minuta 40 minuta
Novi Sad – Subotica 150 minuta 42 minuta
Novi Sad – Budimpešta / 90 minuta
Novi Sad – Beč / 270 minuta
Nenad Stanisavljević iz „Infrastrukture železnice Srbije“ ističe za Kurir da se značaj izgradnje brze pruge prvenstveno ogleda u povećanju brzine vozova i kraćem vremenu putovanja:
– Primena savremenih tehnologija, vrhunskog znanja i najmodernije opreme bezbednost železničkog saobraćaja na brzoj pruzi podiže na najviši nivo. Uz to, izgradnja brzih pruga doprinosi kvalitetu života građana i povećanju životnog standarda, istovremeno stvarajući uslove za privlačenje novih investicija, a samim tim i povećanju bruto društvenog proizvoda. Iako manje pred očima javnosti, brz, pouzdan i bezbedan transport srpskih proizvoda brzim prugama doprinosi jačanju i većoj konkurentnosti domaće privrede i industrije.
Rekonstrukcija
Intenzivni radovi
Projektom je predviđena i rekonstrukcija devet železničkih stanica – Novi Sad, Sajlovo, Kisač, Stepanovićevo, Zmajevo, Bačka Topola, Žednik, Naumovićevo i Subotica, kao i tri nove stanice sa staničnim kapacitetima Rumenka, Vrbas i Lovćenac. Radovi su u toku u svim ovim staničnim objektima. Grade se pothodnici, peronski zidovi i nadstrešnice, rekonstruišu se stanične zgrade. Kada je reč o železničkim stanicama, najintenzivniji su trenutno radovi u železničkim stanicama Novi Sad i Subotica. Najteži i najsloženiji objekat je vijadukt u Vrbasu dug 1.465 metara, a grade se i ostali najveći objekti, kao što su vijadukti u Malom Iđošu, Zmajevu, Stepanovićevu, Lovćencu i Bačkoj Topoli.
Inače, izgradnja pruge za velike brzine do 200 kilometara na sat između Beograda i Budimpešte najveći je i najznačajniji investicioni i infrastrukturni projekat u ovom delu Evrope.
Izvor: Kurir.rs