Za ove žene NIKAD NISTE ČULI, a obrću BRDO PARA: Na čelu su čuvenih JEDNOROGA i Silicijumska dolina se TRESE od njih!

0
184
vladajuce zene silicijumske doline

Njih tri menjaju obrise poznate Silicijumske doline, a sada su otkrile kako su izgradile svoja carstva i kako je to biti na čelu velikih mašinerija, kompanija toliko retkih da ih zovu jednorozi i koje vrede preko milijardu dolara.

Katrina Lejk

Sedamnaestog novembra 2017. Katrina Lejk imala je razloga za slavlje jer je njen onlajn stajling servis „Stitch Fix“, koji je osnovala 2011, dostigao vrednost od 1,46 milijardi dolara.

Tada je ona povukla čuveno zvono na Nasdaq berzi na Tajms skveru, svoju kompaniju stavila u promet i sa 35 godina postala multimilionerka.

Lejkova, koja je završila poslovnu školu na Harvardu i ekonomiju na Stenfordu, 2010. je uvidela da njene kolege sa studija vole da se lepo obuku, ali da im je obilaženje radnji mučno, a da ih poseta sajtovima za onlajn kupovinu samo iznervira. Zato je prijateljima delila upitnike kako bi prikupila informacije i išla u šoping umesto njih.

Svi bismo i da dobijemo željeni artikal, ali retko ko bi da na traženje i isprobavanje potroši mnogo vremena. Time se vodila Katrina kad je osnovala „Stitch Fix“ 2011. Sve što treba da uradite na ovom sajtu jeste da popunite formular o afinitetima (recimo, da li više volite farmerke, topove ili haljine) i nakon toga bićete povezani sa stilistom. Onda ćete na kućnu adresu dobiti paket sa pet odevnih komada, isprobati ih, uzeti one koje vam odgovaraju, a ostale vratiti. Cena po komadu je od 20 do 600 dolara.

– Trenutno imam 13-godišnju mušteriju, koja je, srećom, aktivna na Instagramu, pa se tu lepo vidi šta voli – kaže Lejkova, koja i dalje sama stilizuje po pet klijenata nedeljno.

Nema sumnje da je ovaj njen princip vrlo uspešan jer je ona u protekloj godini imala 2,4 miliona pretplatnika i preko 3.400 zaposlenih.

I mada deluje da je Katrinin uspeh došao preko noći, ona se suočavala sa mnogim izazovima samo zato što je žena, a imala je i neprijatna iskustva sa seksualnim uznemiravanjem. Zato ju je posebno obradovao veliki odziv pokretu #MeToo. Priznala je da je zahvaljujući tom svom podređenom položaju u industriju ušla sa svežim idejama i željom da osnuje sopstvenu kompaniju.

– Volim da se našalim kako sam tada gledala u LinkedIn kao u oglase i pitala se ko bi bio zainteresovan za moju ideju, ali bez predrasuda – seća se ona, i dodaje da svakako oseća veliku odgovornost jer je ujedno i mlada mama i uspešna direktorka.

A kad je povukla čuveno zvono na Nasdaq berzi i tako oglasila svoju kompaniju, jedinu takvu na čijem je čelu žena, uz Katrinu su bili suprug i jednogodišnji sinčić.

Adi Tatarko

Mada renoviranje doma ume da bude vrlo frustrirajuće, to je za Adi Tatarko (45) bila ideja vodilja zahvaljujući kojoj je postala milijarder. Nakon što je 2000. u Ameriku došla iz Izraela, ona je 2006. sa suprugom Alonom Koenom kupila ranč u mestu Palo Alto u blizini Stenford univerziteta. Radila je tada kao savetnik u jednoj modnoj firmi, a muž je radio kao inženjer u kompaniji „eBay“. Sa dva sinčića njih dvoje su tada poželeli da izgrade dom iz snova, međutim, traganje za profesionalcima koji bi njihove zamisli sproveli u delo izgledalo je nemoguće.

Zato su oni svoje ideje pretočili u sajt „Houzz“, gde milioni ljudi objavljuju svoje radove uređenja enterijera i gde je ujedno moguće naći i izvođače i dekoratere koji će uraditi sve što zamislite. Sajt je za samo mesec dana privukao 40 miliona korisnika, među kojima je i glumica Mila Kunis, kao i preko 600 miliona dolara od investitora. Tako je kompanija dostigla vrednost od četiri milijarde dolara, što je čini najvrednijom privatnom firmom u Americi koju vodi jedna žena.

Koncept „Houzza“ je da vaš dom pretvori u pravo porodično gnezdo, mesto koje nikako ne biste poželeli da napustite, a tu strast Adi Tatarko prenela je iz sopstvene kuće u firmu. Ona odlično zna šta vredi činiti, a pritom ne mari za slavu kao drugi koji su osnovali milijarderske kompanije.

– Intervjuisala sam više hiljada ljudi u poslednih osam godina, jer uživam u zapošljavanju kadra, tome sam posvetila pola svog radnog vremena – rekla je Tatarko. To joj je pomoglo i da veruje svom instinktu, a njena firma je 2013. pokrenula marketinški i pretplatnički servis za profesionalce, dok je naredne godine stvorila tržište na kom su i fizička lica i kompanije mogli da prodaju svoje proizvode. Glavno je, kaže, osluškivati potrebe i želje potrošača.

Adi, kao izvršna direktorka, i njen suprug, kao predsednik kompanije, uspevaju da rade zajedno jer im nikad nije dosadno, a baš to mu je ona obećala kad su se uzimali. I mada kao i sav običan svet vode decu u školu i na treninge košarke, ipak sebi daju oduška: važno im je da porodica što više vremena provodi zajedno, zato plaćaju osoblje koje im kuva i za njih ide u nabavku.

En Vojćicki

Njena kompanija vredi 1,7 milijardi dolara
Njena kompanija vredi 1,7 milijardi dolara Foto: Profimedia

Vedar duh i pozitivan pogled na svet doveli su En do onoga gde je danas. Nakon što je 1996. na Jejlu završila biologiju, bila je skoro deceniju analitičar za zdravstvenu negu na Vol Stritu. Tako je bilo dok 2006. nije pokrenula kompaniju „23andMe“, koja se bavi genetskim testiranjem. Udala se ubrzo za Sergeja Brina, jednog od suosnivača „Gugla“, ali rastali su se 2013. zbog njegove afere. Utom je Američka uprava za hranu i lekove zabranila Eninoj firmi da prodaje aparaturu za otkrivanje rizika od bolesti jer nije prošla odobrenje. En je iz ovog neprijatnog perioda izveo Aleks Rodrigez, košarkaška legenda, u kom je potražila utehu posle razvoda.

Nije prošlo mnogo, a Uprava za hranu i lekove joj je odobrila testiranja na 10 oboljenja, uključujući i Parkinsonovu i Alchajmerovu bolest, pa je tako njena firma postala prva koja je ovakve testove prodavala direktno mušterijama. Poslednja procena kaže da Enina kompanija vredi 1,7 milijardi dolara.

Utehu posle razvoda našla je u košarkaškoj legendi Aleksu Rodrigezu
Utehu posle razvoda našla je u košarkaškoj legendi Aleksu Rodrigezu Foto: Profimedia

Da istraje u svojim snovima, En su ohrabrivali i roditelji, takođe obrazovani na Stenfordu.

– Nikad mi nije rečeno da žena treba da radi ovo, a ne sme ono. Imala sam sreće jer sam oduvek imala osećaj za ono što je ispravno, ali ne misle svi isto – rekla je En, čija je najstarija sestra na čelu „Jutjuba“, a zanimljivo je i da je baš ona svojevremeno iznajmila garažu Eninom bivšem mužu Brinu i Lariju Pejdžu da stvore „Gugl“ 1998.

Odgajana u slobodnom okruženju, gde je svako govorio iskreno ono što misli, En kaže da je ta transparentnost uvek dragocena jer onda svi znaju na čemu su, a to znatno olakšava život.

Pored testiranja na teške bolesti, pacijentima je omogućila da za 99 dolara otkriju svoje korene
Pored testiranja na teške bolesti, pacijentima je omogućila da za 99 dolara otkriju svoje korene Foto: Profimedia

Zato je i sama smogla snage da prihvati sopstvene greške nakon prve packe Uprave za hranu i lekove. Nije paničila ni očajavala, već je gledala kako stvari mogu da se poprave. U to vreme kompanija se udvostručila jer je klijentima omogućila da za 99 dolara saznaju geografske korene svojih predaka.

Do danas kompanija „23andMe“ je stekla pet miliona mušterija i ima preko 400 zaposlenih. Vojćicki i dalje čeka odobrenje za skoro polovinu svojih proizvoda, prvenstveno testova za genetske varijacije povezane s rakom, ali ne odustaje. Ne da joj mira to što poseduje vrlo važne informacije o svojim mušterijama, a ne može da im ih saopšti.

– Mnogo smo napredovali, ali čeka nas još posla. Zato i dalje dajem sve od sebe kako bi svako imao uvid u svoje zdravstveno stanje i kako bi se stvorila baza podataka koja će omogućiti da bolje razumemo bolesti – kaže ona, i dodaje da je na njoj kao šefu da stvori okruženje u kom će svima da krene, a baš to uspeva tako što pacijentima pruža mogućnost da brinu o svom zdravlju.

Prevedeno sa sajta : marieclaire.com