Kako se pravilno koristi leva traka auto-puta?

SHARE
Ilustracija Autor: Tanjug (Dušan Aničić) Izvor: RTV
Mreža autoputeva u našoj zemlji od danas je duža za novu deonicu od Obrenovca do Ljiga. Da bi autoput zaista doneo očekivane efekte na polju bezbednosti saobraćaja, potrebno je da poštujemo propise, uključujući i pravilno korišćenje leve (preticajne) trake.
vojvodinainfo

Sigurno vam često dešava da, vozeći u levoj saobraćajnoj traci autoputa, primetite u retrovizoru automobil koji vam se približava velikom brzinom i „ablenduje“ da se sklonite kako biste ga propustili. Sa druge strane, i vi ste se verovatno našli u situaciji da vas usporavaju vozila koja se kreću levom trakom autoputa i ne žele da se sklone i omoguće vam da prođete.

Ko je u navedenim slučajevima pravu, a ko greši?

Među nedoumicama koje prema svemu sudeći još uvek muče mnoge vozače, su i pravila kretanja levom trakom autoputa, piše B92.

Kada vam vozač u automobilu iza vašeg signalizira da se pomerite, možete biti u nedoumici kako da reagujete. Naročito ako pretičete jedno ili više vozila i ne možete bezbedno da se vratite u desnu traku ili da završite preticanje bez dodatnog ubrzanja.

Generalno, kada je reč o kretanju vozila levom saobraćajnom trakom na autoputu, pored poštovanja saobraćajnih propisa, važno je i da vozači poštuju vreme i potrebe drugih učesnika u saobraćaju.

U zakonu je jasno definisano da leva traka na autoputu služi isključivo za preticanje i da se njome nije dozvoljeno kretati duže nego što je potrebno da biste završili započeto preticanje. Nakon toga, vi ste u obavezi da se vratite u desnu traku autoputa.

To praktično znači da, ako se krećete levom trakom autoputa, a niste u preticanju, i neko iza vas vam signalizira (ablenduje) da se sklonite u desnu traku i omogućite mu prolaz, vi ste dužni da to i učinite, bez obzira da li se to vozilo po vašoj proceni kreće nedozvoljenom brzinom.

Osim za preticanje, leva saobraćajna traka može se koristiti samo kada je saobraćajna traka sa njene desne strane zauzeta vozilima koja se kreću u koloni.

Takođe, u zakonu postoji obaveza da vozač, koji vozi sporo u meri u kojoj ometa normalan saobraćaj, na prvom odgovarajućem mestu omogući da ga drugo vozilo bezbedno pretekne – na autoputu to podrazumeva da se skloni iz leve (preticajne) u desnu traku.

Da li se treba pomeriti iz leve trake zbog drugog automobila iza vas, čak i ako vozite maksimalnom dozvoljenom brzinom?

Da. Osim što konstantnom vožnjom levom trakom kršite propise, postoji više razloga zbog čega se vozaču iza vas žuri, moguće je da se radi o hitnom medicinskom slučaju ili nečemu sličnom, a da li se on kreće brzinom većom od dozvoljene, to ne utvrđujete vi, već saobraćajna policija, koja takav prekršaj i sankcioniše.

Kako ablendovanje prelazi u maltretiranje

„Ablendovanje“ nije zabranjeno, a njegova zloupotreba više je pitanje saobraćajne nekulture naših vozača. Ono što vozač koji se kreće iza vas nikako ne bi smeo da radi jeste da vam se primakne bliže nego što je bezbedno. Bezbedno rastojanje zavisi od brzine kretanja i iznosi u metrima polovinu te brzine – ako vozite 100 km/h, minimalno bezbedno rastojanje je 50 m.

U oba slučaja, i ako je prekoračena dozvoljena brzina i ako vam se vozilo previše približilo, reč je o prekršaju i nebezbednoj vožnji i bahatom ponašanju i saobraćajna policija to treba da sankcioniše. Jedino što vi u tom slučaju možete da uradite jeste da prijavite takvog vozača i vozilo saobraćajnoj policiji.

Ne zaboravite da uključite migavac…

Još jedan važan detalj koji je u vezi sa bezbednošću, ali i sa kulturom ponašanja u saobraćaju, jeste upotreba pokazivača pravca.

Kada sa na autoputu odlučite za preticanje i želite da pređete u levu traku, vi ste dužni da uključite levi pokazivač pravca i da ga ostavite uključenog sve dok ne završite preticanje. Tada će i onaj koji se kreće iza vas dobiti jasan signal da vi obavljate preticanje i da se se zbog toga nalazite u levoj traci (i da nakon preticanja imate nameru da se vratite u desnu traku).

Posle svega ostaje nejasno šta je to što vozače u Srbiji tera da se inate na putu umesto da se ponašaju civilizovano i da ne ulaze u sukobe sa drugim učesnicima u saobraćaju. Jedan od razloga je svakako i uverenje da su odlični vozači i da neće izazvati nesreću, kao i da neće odgovarati za nasilničko ponašanje.

Autor: B92
vojvodinainfo