Kako da elektronska kupovina bude bezbedna? 

SHARE
elektronska kupovina
Povrede prava potrošača  najčešće se dešavaju prilikom kupovine elektronske kupovine. Ovim podacima dočekćemo ovogodišnji Svetski dan prava potrošača. Tržišna inspekcija i Udruženje za zaštitu prava potrošača upozoravaju građane da oprezno kupuju putem interneta. Postoji nekoliko načina koji će učiniti vašu elektronsku kupovinu bezbednom.

Tokom 2017. godine Odeljenje tržišne inspekcije u Subotici izvršilo je 21 nadzor kod privrednih subjekata po predstavkama sugrađana, koji su imali kontrolu nad primenom Zakona o zaštiti potrošača.

– Najveći broj predstavki potrošača odnosio se na nepoštovanje obaveze trgovca da se po reklamaciji potrošaču odgovori u pisanoj formi u roku od osam dana, odnosno da trgovac nije kod jednostranog raskida ugovora o prodaji robe, zaključenom van poslovnih prostorija, kupcu vratio uplaćeni iznos novca u roku od 14 dana. Zbog toga je važno skrenuti pažnju potrošačima da kod zaključivanja ugovora o kupovini robe van poslovnih prostorija, na primer na promotivnim skupovima ili kod ugovora zaključenih na daljinu kao u slučaju elektronske trgovine, obrate pažnju na identitet trgovca, na sva obaveštenja koja tom prilikom dobiju, a naročito na obavezu trgovca da potrošaču preda Obrazac o jednostranom raskidu ugovora koji mu daje mogućnost da u roku od 14 dana odustane od kupovine bez navođenja razloga – rekla je načelnik Odeljenja tržišne inspekcije u Subotici Atila Kovač.

Kupovina putem interneta je u stalnom porastu. To potvrđuju iz Udruženja za zaštitu prava potrošača „Prosperitet“. Istakli su i da se ova oblast trgovine odvija bez valjane kontrole i nadzora od strane nadležnih organa, zbog čega su neretke zloupotrebe.

– Najčešći problemi su dovođenje u zabludu starijih potrošača, u vezi sa karakteristikama robe i uslovima prodaje. Njihova deca i unuci nam se često obraćaju za pomoć kada im pošalju nepodobnu robu. Neretki su slučajevi da nam se potrošač obrati sa reklamacijom, a da trgovac ne postoji. Takvi slučajevi su česti prilikom kupovine proizvoda putem društvenih mreža. Kada potražite trgovca ne možete da dođete do njega, nema firmu i uopšte nije registrovan. Dešava se i da potrošači poruče proizvod, a dobiju nešto drugo u odnosu na ono što im je ponuđeno na slici. Problem je i to što trgovci u velikoj meri ne poštuju zakon. Prilikom dostavljanja robe, ne dostave Obrazac o jednostranom raskidu ugovora. Problem je takođe i što potrošači nisu u dovoljnoj meri edukovani. Ne znaju svoja prava ni kako da ih ostvare – objašnjava Radomir Ćirilović, predsednik Udruženja za zaštitu prava potrošača „Prosperitet“.

Iz Odeljenja tržišne inspekcije u Subotici rekli su da se nadzor vrši redovno, kao i da je veliki broj trgovaca savesan i da radi u skladu sa zakonskim odredbama.

– Potrošači imaju mogućnost da, prilikom elektronske trgovine sa legalnim trgovcima, u potpunosti identifikuju trgovca po nazivu i ostalim poslovnim podacima, kao što su adresa, matični broj, PIB i drugi. U slučaju da nabavljate robu preko Fejsbuka i drugih društvenih mreža, od lica koja se ne mogu identifikovati kao legalni trgovci, velika je verovatnoća da ćete robu kupiti od neregistrovanog subjekta i samim tim sebi uskratiti sva zakonska prava koja imate pri kupovini od registrovanog trgovca – ističe Kovač.

U slučajevima kada potrošač ne dobije račun ili Obrazac o jednostranom raskidu ugovora, on ima nekoliko mogućih načina zaštite.

– Potrošač može da vrati robu odmah. Takođe ima pravo da vrati robu i po isteku roka od 14 dana, odnosno u roku od godinu dana, ukoliko trgovac nije prosledio Obrazac, koji potrošač treba da popuni i odustane od kupovine. Ukoliko Obrazac nije poslat, potrošač može da prijavi slučaj tržišnoj inspekciji i Udruženju za zaštitu prava potrošača. Kada se nama obrate, mi potrošačima pošaljemo Obrazac koji mogu da popune i vrate robu. Trgovac je to u obavezi da poštuje. Takođe, potrošače uvek posavetujemo i edukujemo kako da ostvare svoja prava prilikom buduće kupovine – kaže Ćirilović.