Kada nam stiže zabrana uvoza ,,evro 3″ vozila?

Pixabay

Uvoz polovnjaka sa “evro 3” motorima će najverovanije biti zabranjen od 1. januara iduće godine, najavljuje ministar zaštite životne sredine Goran Trivan za “Tanjug”.

Dodaje da se još razmatra da li će se ta zabrana eventualno odnositi i na vozila emisione klase “evro 4”.

Goran Trivan ističe da najavljena zabrana uvoza ne znači da će građanima biti zabranjeno da koriste stare automobile koje već poseduju, ali će ti automobili morati da prođu strožu kontrolu emisije izduvnih gasova od 1. jula 2021. godine.

Eliminacioni faktor na tehničkom pregledu neće biti emisiona klasa motora, objašnjava ministar, već šta vozilo ispušta iz auspuha, što znači da će i stariji autmobili moći da prođu kontrolu ukoliko su dobro održavani ili ako su u njih ugrađeni odgovarajući filteri ili katalizator.

Na konstataciju da će vozači, ipak, teško moći sa svojim vozilima da prođu tehnički pregled i registruju vozila sa motorima emisione klase “evro 1” ili “evro 2”, Trivan kaže da je to pitanje za MUP, ali i da će, zbog čistijeg vazduha, svako morati da plati “cenu” vožnje starog automobila, odnosno da uloži u njegovu ispravnost.

Dodaje da je ministarstvo koje vodi pokrenulo inicijativu za zabranu uvoza starih automobila i da su već imali sastanke sa ministarstivma koja su naldežna za to, kao i da zbog zakonske procedure i predstojećih izbora nije verovatno da zabrana bude uvedena pre 1. januara.

Ne verujem da možemo da stignemo pre toga, mislim da je 1. januar optimalan rok, dodao je Trivan.

“Sve vreme neko podmeće tezu da ćemo mi zabraniti ljudima da koriste stare automobile. Prvo, mi ne možemo da zabranimo uvoz, već druga ministarstva, ali mi podstičemo da se to uradi i od toga nećemo odustati, jer je to apsolutno pitanje kvaliteta vazduha”.

Drugo, navodi Trivan, važno je da građani znaju da će moći i dalje da voze automobile koje poseduju, uz uslov da su tehnički ispravni i da od 1. jula sledeće godine zadovolje kriterijume za izduvne gasove.

Ističe da će na osnovu propisa MUP-a to biti potpuno rešeno od 1. jula 2021. godine.

Inače, merenja tehničkih pregleda pokazuju da više od polovine vozila u Srbiji ili 1,2 miliona vozila emituje veću količinu gasova nego što je propisano.

U Srbiji postoji ukupno oko 2,25 miliona vozila, od kojih oko 655.000 imaju motore starije od “evro 3” standarda.

U Srbiju je u 2019. uvezeno više od 150.000 polovanjaka i oko 33.000 novih automobila.

Pravilnik o tehničkim pregledima koji je primenjuje od 5. jula 2018. predvideo je da odredba koja se odnosi na strožu kontrolu emisije izduvnih gasova počne da se primenjuje za tri godine.

Podsećanja radi na prostoru EU motori norme “evro 1” (poznate i kao EC 93) uvedeni 1993. godine, zatim je tri godine kasnije “evro 2” (EC 96) postao obaveza, a “evro 3” je stupio na snagu 2000. godine.

Od 2006. se primenjuje “evro 4”, od 2009. i “evro 5” standard. U 2014. su proizvođači već prešli na “evro 6” emisionu klasu, a pripremaju se i “evro 7”.

Izvor: Tanjug/RTS