Jovan Vignjević za feljton „Korak ispred“ – O marketingu i javnom nastupu

SHARE

Marketing danas predstavlja sastavni deo svakog poslovanja. Od nastanka ideje preko osmišljavanja koncepta, projektovanja, realizacije, testiranja pa sve do plasiranja na tržište nekog proizvoda ili usluge. Marketing je proces koji ima zadatak da stvori vrednost nekog proizvoda ili neke usluge.

Tokom 19. veka ljudi nisu imali potrebu za promocijom i marketinškim aktivnostima. Odgovor je veoma jednostavan.

Zato što su tada proizvodili i prodavali samo ono što im je bilo zaista neophodno i potrebno. Pojavom proizvoda koji nisu bili od suštinske važnosti za čoveka, ukazala se potreba za javnim promovisanjem i isticanjem specifičnih vrednosti. Tako je nastao
marketing.

Kao što ste navikli, za feljton “Korak ispred” na pitanja odgovaraju uspešni ljudi, ostvareni kao ličnosti i kao profesionalci. Pored toga, oni predstavljaju sjajan primer kako i na koji način uspeti u našoj zemlji, te VojvodinaInfo posvećuje svoju pažnju upravo njima.

U nameri da se prenese njihova reč, ideja, kao i put ka uspehu – danas smo razgovarali sa Jovanom Vignjevićem, internet marketing specijalistom i urednikom bloga jovanoviutisci.com

Kako biste opisali marketing scenu i pristup istom u Srbiji?

U većini slučajeva veoma profesionalno. Srbija ima jako puno kreativnih mladih ljudi koji svakodnevno stvaraju puno korisnog i relevantnog sadržaja. Danas je to mnogo lakše nego pre
10 ili više godina. Danas nam je na raspolaganju veliki broj besplatnih ili jeftinih online alata za obradu videa, fotografije, zvuka i teksta. Sadržaj kreiran na ovaj način šalje se ciljnoj grupi putem društvenih mreža i internet prezentacija.

Ono što je svakako deficitarno, ne samo u Srbiji nego globalno je ideja. Malo je ideja koje ostavljaju “trag u svemiru”. U današnje vreme nije važno biti bolji od konkurencije, već drugačiji. Svuda oko nas su marketinške poruke i reklamne kampanje. Mi kao konzumenti postali smo imuni na njih i ne obraćamo pažnju, jer manje više liče jedna na drugu.

Problem sa kojim se sreću ljudi koji se bave oglašavanjem (posebno oglašavanjem na društvenim mrežama) su nerazumevanje odnosa cene i obima posla od strane potencijalnih klijenata. To je najčešće slučaj kod vlasnika malih i srednjih preduzeća. Što je na neki način i razumljivo.

Mali i srednji preduzetnici su svesni da im je oglašavanje potrebno ali ga i dalje smatraju troškom, a ne investicijom. Složićete se da je to pogrešno razmišljenje.

Zašto ste Vi počeli da se bavite marketingom?

Zato što volim taj posao i zato što me inspiriše kada vidim zadovoljan izraz lica svojih klijenata. Marketing ima tu moć da usrećuje ljude. Svaka marketinška aktivnost je potencijalno povećanje prometa naših klijenata. Zato je marketing veoma moćno oružije. Baš kao što sam naslovio jedan od svojih tekstova na blogu, „Marketing kao afrodizijak“.

Uvek sam voleo da radim i da se krećem među ljudima. Kada sam išao u srednju školu, preko leta sam radio kao figurant u Republičkom geodetskom zavodu u Novom Sadu. Tokom studija,
bio sam potpredsednik saveza studenata inženjerstva zaštite životne sredine na Univerzitetu u Novom Sadu, organizator raznih studentskih okupljanja, kao i novinar na jednoj lokalnoj televiziji.

Osim posla figuranta, manje više svaki posao koji sam radio vrteo se oko javnog nastupa ili neke vrste promocije. Primetio sam da se u toj ulozi dobro snalazim i da mi prija.

Početkom 2015. godine moj brat od strica me je pitao da li znam nekoga ko bi mogao njegov tamburaški orkestar malo da “pogura” na društvenim mrežama? Odmah sam odgovorio da
poznajem osobu koja to može da im uradi. Ja!

Tada sam veoma malo znao o toj vrsti marketinga. Skoro ništa. Jedino što sam znao je ono što sam tih dana čitao u novinama kako postoje neki mladi ljudi koji se bave marketingom na
društvenim mrežama i da lepo zarađuju od tog posla. Ovo je bila savršena prilika da uđem u taj svet. Naravno radio sam besplatno. Osim što su morali da izdvoje sredstva za budžet za
kampanju.

Jovane, spomenuli ste da ste radili kao novinar na televiziji i da se osećate prijatno u ulozi javnog govornika. Tačnije, da Vam prija javni nastup. Da li biste voleli opet da se bavite javnim nastupom?

U današnje vreme jako je teško napraviti razliku između javnih ličnosti i onih koji to nisu. Jer pojavom društvenih mreža i Jutjuba svi smo postali javne ličnosti. Sada je samo bitno ko je uticajan, a ko nije. Takve ljude u marketingu zovemo Influenseri.

Suštinski gledano vraćam se polako na teren koji mi prija. Upućeno mi je nekoliko poziva da održim predavanje na temu oglašavanja na društvenim mrežama i marketing pristupa u
modernom okruženju. Volim da razgovaram sa ljudima na ovu temu i da zajedno dođemo do zaključka na koji način da se predstave svojoj ciljnoj grupi. Ono na šta stavljam akcenat na
svojim predavanjima je razlika između Identiteta i Imidža. Veoma je važno da ljudi te dve stvari razdvoje u glavi i da shvate suštinu marketinga.

Mnogi preduzetnici ne mogu da naprave razliku između pojmova Promocija, Oglašavanje i Marketing. Najčešće sve to zovu marketingom. Što je u svakom slučaju pogrešno.

Marketing je sve ono što radimo u profesionalnom smislu. A na društvenim mrežama radimo promociju i oglašavanje. Zato potenciram na pojmu Oglašavanje na društvenim mrežama. Sponzorisana objava nije ništa drugo nego najobičniji oglas.

Krajem marta ove godine održali ste predavanje na temu “Internet komunikacija sa lokalnom zajednicom” predstavnicima lokalnih organizacija Crvenog krsta sa teritorije AP Vojvodine u Vršcu. O čemu je tačno reč?

Pre svega želim da se zahvalim vašem portalu VojvodinaInfo koji je medijski ispratio ovaj seminar i napisao jako lep tekst o ovom događaju.
Izmenom Zakona o transfuzionoj medicini propisano je da organzaciju dobrovoljnog davalaštva krvi može da vrši samo Zavod za trasfuziju krvi Vojvodine u Pokrajini, a da lokalni ogranci
Crvenog krsta vrše promociju i popularizaciju dobrovoljnog davalaštva među građanima u svojim sredinama. Zato je pred nama bio zadatak da zajedno pronađemo najbolje načine i najadekvatnije kanale komunikacije sa lokalnom zajednicom kako bismo ispromovisali vrednosti i prednosti koje donosi dobrovoljno davalaštvo krvi.

Predavanje na temu internet komunikacije je bilo samo jedno u nizu predavanje na ovom seminaru. Moram priznati da su predstavnici lokalnih organizacija Crvenog krsta sa teritorije Pokrajine bili odlična publika. Na radionici gde su imali zadatak da sami smisle koncept promocije, svi su položili sa najvišom ocenom.

Sa kakvim problemima se srećete u marketingu i poslu kojim se bavite?

Mnogi marketari u Srbiji imaju problem da dokažu potencijalnim klijentima da novac koji daju za oglašavanje nije trošak, već investicija. S tim problemom se srećem i ja. Dešavalo se da me
ljudi pozovu na sastanak. Da se sve lepo ispričamo i razumemo. Traže zvaničnu ponudu sa opisom posla i cenama, nakon čega se više nikada ne jave. Ili ako se i čujemo, kažu da im sada nije zgodan trenutak da o tome razmišljaju.

Stvoren je utisak u javnosti da je marketinški posao nešto što može da radi svako. Tačnije, da se zasniva na principu nekoliko klikova na Fejsbuku ili Instagramu i to je to. Suštinski to nije tačno. Tehnički se manje više svodi na klikove. Ali shvatanje filozofije marketinga i kreativnost marketara je nešto za šta moraš da imaš talenat, a posle kroz rad da unapređuješ svoje veštine i stičeš radno iskustvo.

Imate 36 godina i iza sebe dosta radnog iskustva iz raznih oblasti poslovanja. Koja bi bila vaša poruka našim čitaocima koji još uvek tragaju za svojim poslovnim pozivom?

Ono što nije moja karakteristika ali sam vremenom morao da naučim jeste svakako strpljenje.

Strpljenje je nešto što vrlo često predstavlja ključ uspeha u svemu. Od posla do privatnog života. Iza toga su fokus na cilj, upornost, istrajnost, elokventnost, principijalnost, ali iznad svega želja za nadogradnjom znanja i ličnim usavršavanjem. Čovek se uči dok je živ. Živimo u vremenu kada je sve brzo i sve se menja brže nego što možemo da pratimo. Zato, pronađite sebe. Isprobavajte razne stvari i nemojte se bojati da menjate. Svaki pad i poraz je nova šansa. Novo iskustvo. Pomozite ljudima kada možete. Nije sve u novcu. Novac je bitan ali nikada ne znate sa koje strane može da dođe.

Za kraj želeo bih da zapamtite nešto veoma važno. Sve što vam se dešava u životu je rezultat vaše lične odluke! Vi imate uticaj samo na svoj život!