Intervju „Korak ispred“: Nemanja Živković

SHARE
feljton
Ivana Mandić i Nemanja Živković, "Korak ispred"

Novi Sad pored toga što nosi titulu „grada mladih“ on jednako može biti i grad „mladih preduzetnika“, talentovanih ljudi i vrlo uspešnih u svom poslu. 

Pored toga, u Novom Sadu uspešno posluju brojne domaće i strane kompanije, a njihov uspeh je često usko vezan za baš mlade ljude zbog kojih se upravo te kompanije nalaze na svetskim listama. 

U današnjem tekstu u našem feljtonu za KORAK ISPRED razgovaramo sa mladim a nadasve uspešnim programerom, menadžerom i pre svega kreativnom osobom. Koja je pomerila granice rada u oblasti IT i implemntaciji istog u marketingu. O IT sektoru se mnogo priča, ali retki su oni koji su spojili Marketing i IT i koji su spremni da nam svima kao čitaocima otvore vrata u njihove živote. Kako izgleda koračati njihovim cipelama. Naš današnji sagovornik u Srpskoj Atini, gradu na obali Dunava, našem Novom Sadu je Momak IT i Marketing stručnjak, direktor operacija u jednoj mladoj ali prestižnoj kući Default Design. Kući koja je spojila sve najbolje iz IT, impementirala je u Marketing i tu uslugu uspešno plasira na inostrana tržišta.

Još jedan intervju sa mladim i uspešnim ljudima donosimo ovog jutra. Nemanja Živković za

feljton „Korak ispred“

Nemanja, odakle bismo krenuli ako bismo Vas pitali za Vaše prve korake u poslovnom svetu?

Krenuli bismo od jednog sela na Staroj planini. U njemu sam se našao 2011. godine pukim slučajem. Iz dosade sam sa društvom došao na kamp u selo Temska, u podnožju planine, koji je okupljao biologe, geografe i ljubitelje prirode i isto tako „slučajno“ preuzeo organizaciju volonterskog kampa 2012. Već u narednoj godini učinio sam ga najvećim kampom tog tipa u Srbiji i šire. Okupili smo gotovo 200 učesnika iz 18 zemalja. Cilj kampa je bio da zaustavi umiranje sela, pokrene turizam i proširi vest o lepotama i ljudima Srbije. Taj korak me je praktično poveo iz civilnog sektora u svet biznisa, i u narednim godinama sam organizovao mnoštvo kampova i festivala. Ta moja aktivnost i rezultati, kao i iskustvo koje sam razvio radeći marketing, vodeći sopstveno udruženje građana, gradeći zajednicu, deleći znanje, doveli su me i do prilike da 2015. godine počnem da radim kao rookie u digital marketing agenciji baziranoj u Kanadi.

Već sam imao neke rezultate, određeno iskustvo, pre svega u menadžentu, radu sa ljudima i organizaciji i pričino razvijen lični brend, što mi je znatno pomoglo u pozicioniranju. Ispostavilo se da je razumevanje ljudi možda i najveća prednost koju sam mogao imati, te sam 12 kasnije postao prvi General Manager agencije sa 15 zaposlenih širom sveta. Moj zadatak je bio da osmislim sve procese, radim na unapređenju zaposlenih, kreiram kulturu kompanije i vodim najveće klijente kompanije u tom trenutku.

Mnogo ste uložili svog vremena, rada, volje za razvoj grada Pirota, osvojili dosta nagrada, sva vrata su Vam bila otvorena tamo pa opet Vi napuštate zonu komfora i dolazite u Novi Sad. Koji je razlog za to?

Od 2011. godine sam na čelu najaktivnije organizacije koja radi sa mladima i za mlade u Pirotu (udruženje Pirot E Publika). Do sada smo od grada dobili sredstva za samo jedan projekat, iako smo 2012. i 2013, godine dobili nagradu MLADGRAD – jedinu nagradu na ovim prostorima za oblast omladinske politike.

Pomak u saradnji je bio preko neformalne grupe CilimTech, u organizaciji konferencije, osnivanju IT zajednice u Pirotu i prog coworking prostora u gradu. Ipak, uradio sam sve što je bilo u mojoj moći i za grad i za omladinu i za samu zajednicu, te sam smatrao da je logičan sledeći korak ići dalje.

Pirot mi nikad nije bio zona komfora. Gotovo nijedna vrata mi nisu bila otvorena,  tako da me je Pirot, umesto da mi bude komfor, oblikovao kroz neprestalnu borbu i zahteve za večiti dodatni napor kako bih ostvario neki svoj cilj, pa bio on i najmanji mogući.

Ljudi imaju veliki otpor prema promenama, bile one pozitivne ili negativne, posebno u manjim sredinama. Kad date celog sebe i spremni ste za sledeći korak, univerzum se nekako pobrine da do toga i dođe, kako ja volim da kažem, neko uvek gleda ono što radimo i prilike stižu, ukoliko smo otvoreni za njih.

U Novi Sad sam došao da bih napredovao, pre svega u poslovnom smislu. Imao sam izbor, ostati na mestu General Manager-a, raditi remote, i praviti se da sam pokupio sve znanje sveta, ili doći u DEFAULT design, fokusirati se na vrednosti koje zastupam celog života i raditi neke pionirske stvari. Za mene je to bio očigledan izbor.

Šta smatrate svojim največim uspehom do sada?

Mogao bih navesti mnogo toga, recimo: sve svoje dugoročne klijente doveo sam na prvo mesto u Google Search i Google Maps listinzima, za 12 meseci sam prešao put od rookie-ja u agenciji do General Manager-a, organizovao sam najveće kampove u zemlji, osnovao IZ zajednicu u Pirotu, osnovao 4 organizacije, radio sam i radim sa nekim od najvećih kompanija kod nas, i bio deo više od 50 kreativnih projekata. Svojim najvećim uspehom smatram činjenicu da se svakog jutra budim srećan što odlazim na posao kako bih radio ono što volim i pomogao ljudima kroz svoj posao.

To je privilegija koju imaju malobrojni, uspeh za koji sam se borio protiv svih i u koji sam jedino ja verovao. Poručio bih svima koji će ovo pročitati – ne odustajte ni po koju cenu. Slušajte instinkt i završićete na mestu na kome želite da budete, srećniji nego ikada.

Kako biste opisali posao kojim se bavite?

Trenutno radim kao Direktor Operacija u DEFAULT design-u, marketinškoj agenciji fokusiranoj na konverzije, marketing automatizaciju, lead generation i website personalizaciju.

Moj zadatak je da se postaram da operativno realizujemo sve zadatke i dobijemo rezultate koji zadovoljavaju najpre naše visoke zahteve, a onda i zahteve klijenata, u unapred definisanom vremenskom periodu. To znači da moram znati posao svakoga u kompaniji, od copywriter-a, project manager-a, do dizajnera, ali to nije sve. Moram da upoznam zaposlene kao osobe i da znam kako da komuniciram sa svakim od njih. Moram da postavim kulturu kompanije u skladu sa vrednostima koje svi mi nosimo, a koje nas definišu.

Koje su glavne prepreke u vašem poslu?

Smatram da mi glavna prepreka može biti jedino nedostatak pažnje. Rad u marketingu danas podrazumeva da ste osoba koja voli promene. Sve se menja izuzetno brzo, i alati i kanali komunikacije koji nam sada donose najveće rezultate, možda već za par sati prestanu da rade.

Imajte u vidu da pre nekoliko godina Instagram nije postojao. Fascinantno, zar ne? Zato ukoliko želite da radite u marketingu, morate biti changes junkie, iliti zavisnici od promena. E sad, ako na sve to dodate i moju poziciju, koja podrazumeva stalni kontakt sa timom, klijentima, CEO-om u firmi, i praćenje svega što se dešava u haosu zvanom svet biznisa danas, dolazimo do toga zašto je održavanje pažnje na visokom nivou najbitnija stvar.

Da bih sebe pripremio za to, svakog jutra ustajem ranije da prođem kroz zadatke koje treba da odradim tog dana, vizuelizujem način implementacije, na posao idem biciklom koji je jedinstven u Srbiji da bih privukao pažnju ljudi i navikao se na odvlačenje pažnje.

To mi pomaže da u trenucima najvećeg haosa budem u svom najboljem izdanju.

Ako pogledam na prepreke iz ugla kompanije, to je pre svega nerazumevanje definicije marketinga vlasnika biznisa i njegovog značaja za njihov biznis. Često se marketing potcenjuje ili posmatra kao dodatna aktivnost u koju se može, ali ne mora investirati. Jedina svrha marketinga je da pomogne vama da ostvarite vaše ciljeve ili ciljeve vaše kompanije.

Koji je glavni razlog zašto odabrati vas naspram nekih drugih konkurentskih firmi?

Izbeći ću poređenje sa drugim agencijama i pričati o DEFAULT design-u. Naš rad je fokusiran na rezultate i na stvari koje na našem tržištu malo ko radi, a nije ih mnogo ni na svetskom.

Ne obećavamo ono što ne možemo ispuniti i razmišljamo kao ekonomisti – ukoliko vam donesemo vredost i omogućimo da zaradite dovoljno da unapredite svoj biznis do sledećeg nivoa, imaćete dovoljno da pokrijete i naše usluge. Time dobijamo win – win situaciju.

Konverzije su ono što je naša specijalnost. Kupce provlačimo kroz ceo proces konverzije. Lead generation nam pomaže da identifikujemo vaše potencijalne kupce. Kroz automatizaciju kanala komunikacije dajemo šansu potencijalnim kupcima da sami odluče kako će doći do kupovine vaših usluga, odnosno proizvoda.

Kopiramo način rada vašeg najboljeg prodavca i automatizujemo proces tako da svaka prodaja bude najbolje prodaja. Na sve to dodajemo website personalizaciju, gde na osnovu aktivnosti vaših potencijalnih kupaca personalizujemo njihovo iskustvo na sajtu i segmentiramo ih.

Default D

Ne pokušavamo da primenimo u radu sa klijentima ono što već nismo isprobali na sopstvenim projektima i ne odustajemo dok ne nađemo rešenje za svaki problem. Iz tog razloga pažljivo biramo klijente i saradnike.

Nesebično delimo znanje i edukujemo zajednicu. DEFAULT design nisu samo kompanija i mi, zaposleni u njoj, već je to čitav pokret ljudi-kompanija koje su fokusirane na rezultat i konkretne stvari.

Prošle godine organizovali ste LeadCon konferenciju na kojoj je bilo dosta domaćih i stranih predavača. Koliko Vam je ona pomogla u daljem razvoju Vas lično i kompanije Default Design?

LeadCon je prva 100% online konferencija u Adria regiji do sad koja se bavi temom konvezije, marketing automatizacije, website personalizacije i lead generation-a. Ove godine održaće se treće izdanje koje će, kao i prethodne dve, obuhvatiti najveća imena domaće i svetske scene kad je marketing u pitanju. Ja sam deo organizacije od prošle godine i, pored toga što sam operativno bio zadužen za realizaciju, imao sam čast da budem jedan od gostiju u pauzi između predavanja. Sjajno iskustvo i prilika da ljudima sa ovih prostora predstavimo novine u svetu tehnologije i marketinga, sjajne stručnjake koji dele svoja praktična iskustva i kreiramo zajednicu oko same konferencije, takozvane Lidkonerse.

LeadCon se nadovezuje na ono što radimo sa DEFAULT design-om, i omogućava nam da edukujemo zajednicu kroz praktične primere. Dajemo ljudima mogućnost da čuju predavanja vodećih stručnjaka koje svakodnevno prate preko neta. Što više obrazovanijih ljudi u zajednici, bolje je zajednica, i nama je lakše da radimo.

LeadCon polako postaje još jedan naš brend i nešto po čemu se izdvajamo.

Šta možemo očekivati od Default Design-a ove godine?

DEFAULT design je u procesu skaliranja. Rastemo, razvijamo se, širimo tim, radimo na vrhunskim projektima, i postajemo ne samo kompanija, već brend i zajednica. Nesebično dajemo svoje znanje i vreme zajednici i to nam se vraća. Razvijamo par novih projekata usmerenih ka evropskom i severnoameričkom tržištu. Naše vreme tek dolazi.

Koliko ste zadovoljni znanjem koje dolazi sa fakulteta koji su specijalizovani za IT sektor ili marketing?

Zapošljavamo isključivo na osnovu praktičnog iskustva i po tome da li se osoba uklapa u naš tim. Smatram da vreme fakulteta prolazi, bar kad je IT u pitanju, ne zato što sam protiv fakulteta (nisam) već zato što su to masivne institucije koje se sporo menjaju. Pomenuo sam već da živimo u vremenu konstantnih promena, brzih promena, i oni to ne mogu ispratiti.

Znanje koje dobijemo na prvoj godini promeni se dok stignemo do četvrte godine, a pritom sve postoji online. Ako bih sada nekome ko želi da se bavi marketingom savetovao da li da upiše fakultet ili ne, rekao bih da preskoči to iskustvo, pronađe knjige koje se koriste na fakultetu, nabavi ih, nauči, možda nađe i bolje knjige od tih koje su na fakultetu u ponudi, krene da primenjuje sve to u praksi i sačuva silne novce. Sledeći korak bi bio nalaženje mentora, što je po meni najbrži način da se nešto nauči.

Sa svojim znanjem mogli ste da birate državni ili privatni sektor? Razlog?

Jednostavno je – sloboda. Državni sektor je spor, nefleksibilan, donošenje odluka je centralizovano. U privatnom sektoru je suprotno od toga. Ne zaboravimo i činjenicu da sam neko ko je dropout, dakle osoba koja je krenula da studira marketing i odustala jer nisam dobio nikakva znanja o marketingu na smeru Marketing.

Znanje sam skupio kroz praksu i samoobrazovanje, posao dobio zbog znanja, dok mi u državnom sektoru znanje ne bi donelo posao bez diplome fakulteta. Sigurno ne poziciju General Manager-a ili Direktora. J

Koji je vaš recept za uspeh?

Učiti i čitati više od drugih. I nikad ne prestati sa učenjem.

Verovati u sebe i svoje sposobnosti. Pratiti onaj glas u sebi.

Postaviti dugoročne, čak neostvarive ciljeve, koji će učiniti da se oni mali, dnevni problemi, ne primećuju. To nam istovremeno pomaže da postanemo osoba koja može ostvariti te ciljeve.

Fokusirati se na ono što volimo. I na one koje volimo.

Shvatiti da ništa nije nemoguće i sve je jednostavnije nego što izgleda.

Više raditi, manje razmišljati. Najbolje stvari, uključujuči kreativnost i ideje, dolaze nam kroz rad.

To su moji recepti za uspeh.

Video prilog