Da li ovako treba ? Za privatnog partnera profit, za javno preduzeće – stečaj?

0
339

Šta se to dešava u našem društvu kada nam javna preduzeća odlaze u stečaj tako olako. Prosto je nemoguće da su sva javna preduzeća neprofitabilna.

Jedan od skorijih primera je Javno preduzeće za prevoz putnika “Vrbas” za godinu dana poslovno-tehničke saradnje sa privatnikom ostalo je bez linija i voznog parka, a u uslugama prigradskog prevoza trebalo bi da ga zameni – lokalna toplana. Ovakvo rešenje nametnulo se kada je toplana u neformalnoj ostavinskoj raspravi – kao solidarni jemac za kredite preuzelo od “Vrbasa” četiri autobusa.

Kako javni preduzetnik propada i jednostavno tone u blokadu sa iznosom od preko 90 miliona dinara duga, gradska toplana uložila je gotovo milion dinara u osvežavanje i brendiranje preuzetih autobusa i registrovala dodatnu delatnost prigradskog prevoza.

Ovo je tek deo nametnutnutog rešavanja problema u javnom preduzeću za prevoz u kome se za tri godine promenilo čak šest v.d. direktora, od kojih je jedan pre godinu dana sklopio ugovor o poslovno-tehničkoj saradnji sa privatnim partnerom, što je navodno trebalo da spasi javno preduzeće.

Ostaje nepoznanica na koji je način izabran privatni prevoznik  “Dunavprevoz” i kakva je korist za javno preduzeće predviđena ugovorom o poslovno-tehničkoj saradnji.

Trenutno je nemoguće naći javna objavljene dokumente o pozivu za izbor privatnog parnera, kao ni o samom ugovoru i šta tamo zapravo piše. Sami predstavnici lokalne samouprave su u izjavama za medije nekoliko puta pomenuli da je javno-privatno partnerstovo rešenje za opstanak preduzeća, o samom postupku i proceduri nemam nikakvih javnih podataka na portalu javnih nabavki, kao ni pozitivnog mišljenja Komisije za javno-privatno partnerstvo.

Takodje veoma je interesantno da nepostoji podatci o finansijskom poslovanju preduzeća u 2016. godini koja je prethodila sklapanju poslovno-tehničke saradnje, jer JP za prevoz nije platilo nadoknadu za javno objavljivanje, svedoči evidencija Agencije za privredne registre.

2016 te godine je doneta odluka od strane Skupštine opština Vrbas, da se najkasnije do maja 2016.godine izradi PLAN reorganizacije JP za prevoz putnika “Vrbas”, sve je ostalo samo na pappiru i ništa se niije promenilo sve dok nisu oterali javno preduzeće u stečaj.

Nakon početka poslovno-tehničke saradnje javnog prevoznika i privatnog partnera koja je započeta krajem 2016. ili početkom 2017. godine. Ugovor nije javno objavljen, a fascinantno je da su predstavnici javnog i privatnog partnera davali različite izjave povodom ovog pitanja. Predstavnici javnog preduzeća us izjavljivali da su ZAKUPILI vozila i vozače od privatnog partnera, dok su sedšta partnera dolazile informacije da je preuzeo linije i određen broj radnika.

“Sklopili smo ugovor o poslovno-tehničkoj saradnji, prema kojem smo od ‘Dunavprevoza’ zakupili autobuse sa šoferima iz Bačke Palanke, a zadržani su naši kondukteri jer je to uslov da zadržimo linije”, objasnio je početkom 2017. godine tadašnji v.d. direktor Čedo Subašić.

Dok je za bačkopalanački lokalni medij pod naslovom “Dunavprevoz preuzeo linije Vrbasa” direktor “Dunavprevoza” Milenko Damjanić izjavio je da je njegova firma u Vrbas došla da “pomogne”, kao i da je – iako na to nije bila obavezna – ponudila posao radnicima javnog preduzeća. Karte za vožnju i mesečne karte, objavio je bačkapalanka.info, već naplaćuje „Dunavprevoz”, ali na karti stoji i “stari naziv”.

I tako u “misiji spašavanja” javnog prevoznika poslovno-tehničkom saradnjom sa privatnim partnerom nakon godinu dana javno preduzeće je, konačno, ostalo bez linija i kompletnog voznog parka od 20 vozila.

Sva ova pitanja pokrecu ljude na razmisljanje, a mi kao javnost treba da znamo odgovore.