Blokchain preokrece ravnotežu moći, stavljajući potrošače – a ne biznise – u kontrolu nad podatcima.

0
138
blockchain-technologies

Čuli smo – verovatno previše – o tome kako kripto-valute poput Bitcoin-a pomiču finansijsku moć od vlada i velikih banaka do pojedinaca. Blockchain tehnologija takođe demokratizuje veštačku inteligenciju (AI).
Preduzeća bilo koje veličine uskoro će moći da ponude iste tipove personalizovanih preporuka koje su trenutno koriste samo lanci velikih trgovaca poput Amazon-a.

Zamislite da šetate prodavnicom u komšiluku po prvi put, a prodajni saradnik odmah vam pokazuje proizvode koji odgovaraju vašem ukusu, po vašoj veličini i da ih već ne posjedujete.

To je vrsta intuitivnog iskustva koje AI obećava. Sadašnji izazov malim preduzećima nije trošak AI sistema – oni su sve više dostupni i dostupni. Prepreka dobija pristup dovoljno visokokvalitetnim podacima o kupcima da adekvatno napajaju te sisteme. Malo trgovaca na malo može prepoznati svoje klijente na više kanala i uređaja, a često se oslanjaju na podatke trećih lica o ponašanju koji im ne pružaju potpuno razumevanje onih proizvoda koje kupci žele da kupe. Štaviše, većina maloprodavaca rukuje samo malim dijelom svake kupovine svojih kupaca, jedva da je dovoljno da ovi AI sistemi dobro rade.

Zbog toga je tehnologija blokiranja tako transformativna. Njena ključna inovacija je kreiranje baze podataka koja je otvorena i decentralizovana, ali sa strogom kontrolom privatnosti. Kupci mogu ovlastiti sve prodavnice koje poklone da doprinesu podacima o njihovim kupovanjima u brežicu koja štiti privatnost potrošača i trgovaca.

Prodavnica u komšiluku, recimo butik za cipele sa nekoliko prodavnica i sajt e-trgovine, nikada neće imati volumen da ponudi najveći izbor po najnižim cenama, ali može da osvoji grupu klijentskih kupaca koji vrednuju svoj stilski roba proizvedena od manjih, visokokvalitetnih proizvođača.

Čak i danas, prodavcima iz butika je teško da ostanu konkurentni kada AI sistemi za kompanije poput Amazona pišu reklamne poruke kupcu sa preporukama, kao što su: „Sada kada ste kupili crnu koktel haljinu, zar vam nisu potrebne crvene cipele?“ takođe su mnogo suptilnije upotrebe za ovu tehnologiju personalizacije koja je teže prepoznati.

Ukoliko je knjiga za blokiranje zabeležila kupovinu kupaca, butik za cipele može poslati e-poštu koja predlaže odgovarajuće pumpe, čak i ako je haljina kupila u drugoj prodavnici. U fizičkoj prodavnici, prodajni saradnik može skenirati mobilnu aplikaciju i videti slike postojećih odjeća kupaca kako bi predložio proizvode koji ih najbolje dopunjuju.

Nifty. Ali, nakon svega što čujemo o tome kako su sve vrste podataka možda bile iscrtane iz Facebook-a zbog nefarhalne upotrebe, zašto bi bilo ko verovao ogromnoj bazi podataka koja sadrži sve što smo kupili?

Zbog toga što blokočain preokrene ravnotežu moći, stavljajući potrošače – ne biznise – u kontrolu.

Svaki kupac bi odobrio dodavanje svojih podataka o kupovini lancu. I svaki kupac bi kontrolisao pristup digitalnom ključu koji bi omogućio drugima da pogledaju te podatke. U stvari, trgovci nikada neće moći direktno da pristupe podacima, ali njihovi AI motori mogu dobiti privremeni pristup profilu kupaca i kupovinu podataka o istoriji – a zatim se oženiti ovim podacima s popisom prodavca kako bi pružili bolje preporuke i nagrade za proizvode u realnom vremenu. Kada ste spremni da trgovate pristup svojim podacima za personalizovane preporuke, to možete učiniti. Inače, vaši podaci su privatni.

Ovakav pomak od fragmentiranih baza podataka prikupljenih od strane pojedinačnih maloprodajnih proizvođača do sveobuhvatnih baza podataka koje održavaju potrošači trebalo bi da povećaju količinu podataka dostupnih za motore preporuke i druge prediktivne marketinške sisteme najmanje po redosledu magnitude. To bi trebalo da dovede do mjerljivog poboljšanja u tačnosti.

Ova vrsta potrošačko-centričnog sistema može takođe napraviti još jedan tok podataka koji poboljšava sisteme za učenje mašinerije: ultimativna povratna petlja. Kupci na jednostavan način pokazuju da li su pružene preporuke vrijedne, stvarajući signale koji se vraćaju u model kako bi poboljšali njegovu tačnost. Naravno, pojedini sistemi maloprodajnih kompanija trenutno traže povratne informacije, ali blok-pristup omogućava puno kompletan set podataka.

Postoji još jedna suptilna prednost korišćenja baze blokova za AI aplikacije. Blokovi su nepromenljivi. To znači da AI modeli mogu pristupiti i vjerovati provenijanciji svakog elementa podataka. Ako se pokaže da je jedan izvor podataka nepouzdan, svi podaci iz tog izvora se mogu pratiti i ukloniti.

Sa blockčain-om ulazimo u novo doba mnogo korisnijih AI sistema. Industrija će izbaciti eksploziju AI sistema koji će naše živote biti bogatiji, sigurniji i udobniji.

Autor: Eran Eyal, CEO of Shopin.